En reaktion på ”Pastorn har ordet – Varför är Gud alltid någon annanstans i svensk frikyrka?

  1. Bästa pastor Joachim !
    Eftersom ”det spektakulära” oftast uteblir i de flesta Gudstjänster och frikyrkliga sammanhang, så kan det kännas bekvämare att normalisera det vardagliga jämngråa livet i församlingen. Men jag finner en annan normalisering i Bibeltexterna ! En som vi borde jämföra vår verksamhet med. Vi borde hellre hitta normen för våra församlingar, genom att jämföra oss med Jesu kloka och glada uppmaningar till oss i Bibelverserna.

    Vi har lätt att distansera oss från Jesus Kristus och Hans verksamhet, som borde vara en förebild och ett arbetsmönster för oss alla. Vi behöver bara landa i Johannes Evangelium 14:12 för att förstå hur långt från ”det spektakulära ” vi egentligen befinner oss i våra församlingar. Jesus är vänlig nog att tala om för oss att vi som tror på Honom skall ” göra samma saker som Han gjorde “. Läser vi de fyra Evangelierna, så får vi reda på vad Jesu gjorde i Sin vardag. Jag vill gärna mena att det mesta, som omtalas om Jesu gärningar i Bibelverserna var högst “spektakulärt”. Det väckte förundran och respekt för Herren och inte minst TRO på Jesus !. En hel by kom till tro för att en enda persons blev uppväckt från döden.

    Börja gärna göra vad Jesu gjorde i stället, så skall du få se vad som händer. Då blir det inga “lugna vatten” där vi går fram. Vill man inte göra allt det som Jesus gjorde i sin vardag, kan man väl åtminstone ha apostlarna till förebild och i alla fall utföra vad de gjorde !

    Många kristna ber om Guds Kraft i sina liv, men har inte för avsikt att göra något “spektakulärt” för Guds Rikes utbredande. Därför uteblir ofta kraften. Du som är pastor, fråga dig själv vad du gör åt Jesu missionsbefallning ? Hur offensiva är ni i din församling ?

    Vad många tyvärr inte förstår, är att vi måste göra vad Jesus sade till oss först, nämligen att binda “Den Starke mannen “! Matteus 12:29, Markus 3:27 Innan dess är det inte så stor chans att något märkbart ” spektakulärt ” inträffar i församlingsverksamheten. Vem är nu han den Starke Mannen ? Ingen annan än den Onde själv ! Vad har han för inflytande på min församling då ?

    Kom så läser vi tillsammans i Efesierbrevet 6:12 “Ty den kamp vi har att utkämpa är en kamp icke mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna.” Har vi inte utkämpat denna kamp och VUNNIT DEN, så kan vi inte räkna med någon väckelse i församlingen. I alla väckelser sker ju “spektakulära under”. GUDS ANDE FÅR DÅ UTRYMME ATT VERKA.

    Låt oss höra vad de säger i Sydkorea ? Där väckelsen är konstant med ca 10.000 nyfrälsta varje månad !” Varje söndag hålls sju möten i denna kyrka, 70 000 sittplatser är alltid är fulla. Kyrkan har förlitat sig på bön, fasta och är öppna för Den Helige Ande och resultatet är att 40 % av befolkningen i Sydkorea har accepterat Herren som deras Frälsare. Hur kan detta bli möjligt tillfrågades Dr David Cho. Han svarade att ” de har bundit den starke mannen och är nu i färd med att plundrar hans hus.”

    Problemet i Sverige är, att man inte är villig att satsa tillräckligt i bön. Många församlingar tror att det räcker med en timmes bön per vecka. Men det räcker oftast ingenstans när det gäller att binda upp andemakter och få dem att flytta på sig ! De sataniska andemakterna som står hindrande i vägen, ger sig inte i första taget. Oftast ropar man till Herren om hjälp och det är väl bra, men ändå så står det skrivet och Jesus säger ju det till oss i Markus 16:17 att ” dessa tecken skall följa dem som tro: Ni skall kasta ut demoner…” Vänner vi har ett ansvar i samarbetet med Vår Herre ! Tar inte vi det så, gör ingen annan det heller. Kampen som Paulus talar om mot ondskans andemakter måste vinnas av oss i vårt bedjande och befallande och bindande i Den Helige Andes Kraft !

    Börja detta arbete målmedvetet, i samarbete med den Helige Ande, så behöver ingen åka över havet för att få se väckelsens eld brinna. Fortsätt kriget kontinuerligt, så slocknar heller inte väckelsens eld att brinna i din församling.
    Håll den igång tills Jesus kommer åter !

    Vänligen Kaj

Kommentera